الثلاثاء، يوليو 20، 2010

مش مصدقني؟


 
بعد البوست اللي فات احترت واكتئبت بعد ماقولتولي انه كان بوست حلو أنا من عادتي اني مكررش نفسي وإذا كان ده حلو فلازم اللي  جاي يكون أحلى لدرجة اني فكرت اعتزل واقعد في البيت واسيب قرار الحجاب حسب تساهيل ربنا, بس أنا نفسي أعرف ايه اللي عجبكوا فيه عشان اعمله تاني, واكتر من كده  فضلت ادور على فكرة اكتبها مش لاقي  واقول يكونش عجبهم صراحتي في كشف زيفهم  يكونوش بيحبوا جلد الذات وغاويين يهزؤا نفسهم بس انا كنت مكسوف  وأنا بهزأكم  وبعدين أنا مالي بيكم أصلا يوووووووووووه

اييييييييييييه دنيا انا آسف يا جماعة بقالي فترة مهزوز ومش عارف الهزة جاية منين

ايه رأيكم يا جماعة احكي قصة حياتي واخلص و ممكن ربنا يكرمنا ونعبيها في  شرايط  والمغناوتية يلفوا ع القهاوي يغنوها ع الربابة ولا اعمل سلسلة افلام زي طارق طفلا وطارق مراهقا وطارق دائما  وطارق في الجامعة وطارق في الجيش  وطارق في بير السلم وطارق في الحمام  بس الحكاوي هتبقى  مفيهاش تسلية  يعني وثائقية اكتر ما هي  دراما 

انا كده مبكذبش في حاجة خالص لما بحكي عن نفسي اصل فيه ناس استغربت من موضوع القراية وأنا طفل رضيع, عادي والله ناس كتير كدة مش معجزة يعني وادي خبر اهه منشور في جميع الصحف ووكالات الأنباء  بيقول طفل رضيع برضه مش بس بيقرأ لأ ده كمان بيقدم وصفات طبية لأهله, جايب حاجة أنا من بيتنا, شوفوا ربنا  قادر ازاي على اظهار الحق قدام كل اللي شكك في كلامي

  وحتى لما اكلمت على حتة اني واد كول والله انا متعود زي ما قلت مكلمش على نفسي و متسامح باسيب الناس تتكلم عني بمنتهى الحرية اللي يقول حلو يبقى شكرا واللي يقول وحش يبقى يقعد له في صحته وعفيته والهي اللي فيا يجي فيه  وعشان  مفيش كلمة بتطلع مني زي ما قلنا وهنقول ونعيد ونزيد  الا لما تكون موثقة  ادي خطاب رسمي مبعوتلي على يد محضر بتشرح فيه أخت من الأخوات الحالة الصعبة اللي وصلت لها,
 
 الخطاب مكتوب بخط ايدها يعني متقدرش تنكر بس من منطلق مبدأ  ربنا يستر على ولايانا  أتحفظ على ذكر اسمها  الحقيقي واكتفي بالنيك نيم اللي هو هنو زي ماهي كاتبه (هنو؟!! بغض النظر عن رداءة النيك نيم بس صدقوني كانت أجمد واحدة بين أقرانها) 
 
ومن العينة دي كتير والنعمة, على رأي أمي بلاوي وبتتحدف علينا بس ادي ضريبة التواضع 

8 التعليقات:

افروديت يقول...

" طارق المحترم " شوف هقولك ع حاجة أولآ/ أي أنسان يقبل أن حد يهزأة يبقي يا أماعبيط ياأماليه مصلحه وع فكرة البوست اللي فات كان كله هزلي بالرغم من أنه واقعي وكنت بتتكلم فيه اكتر عن الناشرين." وسيبك من الموضوع ده خالص "

أما حكاية معجباتك دي ف "لا تعليق " لأن اللي بعتت الجواب دي حد معرفوش ومش ينفع أتكلم عليه بس لو بتدخل هنا عايزة أقولها حاجة " أعقلي .. وربنايهديكي ويهدينا"

وعايزة أقولك ياطارق أحذف البوست لأن دي بنت وكده حرام ربنا شايفنا وده تصرف أفتكر مش صح هي غلطت وأنت أكبر من أنك تشاركها الغلط.سلام

هتشوفوا يقول...

أفروديت

تصدقي ان كنت ناوي اعترف علطول بخصوص الخطاب المنشور, بس معلش مضطر آجل ردي شويه

هي غلطت وانت اكبر من انك تشاركها الغلط

ايه الكلام الكبير ده

شكرا ع النصيحة واستني ردي

افروديت يقول...

أوك يا معبود الجماهيييييييييييير .. هستني ردك ..بس مش تتغر بقي وتتأخر علينا.."ماشي"

هتشوفوا يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
هتشوفوا يقول...

أفروديت

لأ يا شيخة مش لدرجة معبود الجماهير ولا عشان قلت اعتزل واتحجب تقومي تشبهيني بشادية

وبعدين معبود الجماهييييييييير, هما جماهير كتير قوي كده ليه؟ ده أنا مش عارف اعدهم

shimaa elkholy يقول...

رغم انك ما قولتش الاسم

بس برضه يعنى ممكن ده يكون تصييح بشكل او باخر لو حد يعرفك شخصيا ويعرفها بيدخل المدونه


بس يعنى لما هى الى كانت بتجري وراك كده ايه اهمية جواب زي ده عندك عشان تحتفظ به من ايام ما كنت فى ثانوي لحد دلوقتي

هو مين فيكم الى كان بيجري بالظبط وكان بيجري وايده فيها ايه


عموما ما دام استحق خطابهاانه يستنى معاك كل ده
يبقى الحقيقه غير ما تبدو عليه

هتشوفوا يقول...

ندى الياسمين

لخبطيني يا ندى انتي مع مين بالظبط

مرة الأخت صاحبة الجواب تصعب عليكي ومرة تقولي نحتفظ ليه بالحواب من ايام ثانوي

وايه مين اللي بيجري وايده فيها ايه؟ ده انتي جايه تهزري بقى

على العموم الانسان اللي كتب الجواب ده مرفوع عليه قضية سب وقذف عشان ميصعبش عليكي

الشرق الأوسط يقول...

كلااااااام جميل
زورونا على هذا الرابط

http://messyar.blogspot.com/

FEEDJIT Live Traffic Map

FEEDJIT Live Traffic Feed