السبت، مارس 27، 2010

اسهال كتابي

يا رب يبقى عندي اسهال كتابي, مش مهم اكتب ايه وبكام, المهم اكتب انشاء الله اكتب كلام ترجعوا منه, ماهو هيبقى اسهال بقى


 الله ما تكتب وخلاص؟!
, ما كل الناس بتكتب ولما تقابل حد منهم هيقولك انا عندي 3 دواوين ومجلدين و7 قصاقيص وكراسة رسم وقرطاسين, مش مهم مكتوب ايه, المهم الكتاب يبقى شكله حلو عشان كدة تلاقي الناس تموت وتعمل كتاب, تدفع للطبع وحفلة التوقيع والتوزيع وبعدين يروحو يلموهم تاني ده لو فيه اصلا كشك جرايد رضى يعرضه عنده

بحاول اكتب مش عارف, بقالي اكتر من ساعة قاعد على الكيبورد مش عارف اكتب, وكل ما اكتب سطرين امسحهم, مع اني بعمل كل الطقوس اللي بعملها قبل ما اكتب, بس مش عارف ايه اللي حاصل, جايز صديت من الركنة, ممكن عشان مبقراش حاجة خالص الفترة اللي فاتت غير كتاب عن الاكتئاب بقرأ فيه من اكتر من شهر ومش عارف اخلصه, الغريب في الكتاب ده أن كل اللي مكتوب فيه عن الاكتئاب بلاقيه في نفسي, لدرجة أني بحس أن الأخ اللي مألف الكتاب كان مراقبني, الكتاب بقى جزء مني زي كتاب علي بيه مظهر جايز اعرف اتغلب على الاكتئاب,













6 التعليقات:

Haytham Alsayes يقول...

السلام عليكم

بتهيقلي لو عاوز اسهال كتابى اقرأ رواية وبلاش كتاب الاكتئاب دة وان شاء الله ربنا يسهل وتكتب كتييييير ومستني كتاباتك


تحياتي

هتشوفوا يقول...

Haytham Alsayes

والله يا هيثم انت نفسك حلوة انك تقرأ وتعلق كمان على بوست زي ده ربنا يجبر بخاطرك

تحياتي انا كمان

خواطر شابة يقول...

انك تكتب مبيجيش بقرار انت تأخذه او بطقوس انت تعملها واانما لما موضوع يستتيرك غصب عنك حتلاقيك بتكتب تفاعلك مع محيطك ومع ما تقرأه ايضا يشكل دافع للكتابة
انا عن نفسي لم افكر يوما ماذا سأكتب ولا خططت له لكن من خلال حياتي وتفاعلي مع ما أعيشه وأراه أكتب
تحياتي لك

حنين يقول...

ليه بس اكتئاب احنا ناقصين اكتئاب علشان نجيب كتاب عنه ونقراه طيب ماتجرب تجيب كتاب عن التفاؤل وتحاول تكتب عن الاقبال على الحياه بكل مافيها
فى انتظار ابداع
تحياتى

هتشوفوا يقول...

خواطر شابة

متفق معاكي,
وأكيد لو قرينا كتير هنكتب بس الكسل مشكلة كبيرةو ببقى دايما محتاج لحد يزقني

نورتيني

هتشوفوا يقول...

حنين

انا جبت الكتاب ده عشان اعالج الاكتئاب,

اصل متعودش اهرب من حاجة,

وياريت لو فيه كتاب عن التفاؤل تقوليلي على اسمه بس ميكونش هايف

نورتيني

FEEDJIT Live Traffic Map

FEEDJIT Live Traffic Feed