الاثنين، مارس 08، 2010

شكلك بتاخد فيزا 2

فاكرين لما كنتوا بتزلوني عشان مابكملش اللي بكتبه, وانا ولا كان بيهمني وكنت دايما بقول لنفسي بكره هأكمل واللي كتبته ده كله مش بس هاكمله لأ ده انا ممكن أكتبه كله من جديد عشان احسن خطي زي ما قال شعبان عبد الرحيم وبجد حصلت معايا قبل كدة في بوست(مصر2020)
البوست ده بعد ما كتبته في المدونة اتمسح كله فضلت الطم بعدها شوية(بالمعنى الحرفي للكلمة) ولما استعدت هدوئي النفسي ومبكتش ع اللبن المسكوب كتبته من جديد تقريبا بكل الأفكار, وساعتها زادت ثقتي بنفسي واقتنعت بموهبتي وقلت لنفسي مادام بدأت الطريق يبقى مسيرك توصل
حاجة تانية أخيرة برده حاسس أنها جواكم ومكسوفين تقولوها هو بعضكم لمح أكتر من مرة أن ميصحش تكتب عن نفسك البلاوي دي وإذا بليتم فاستتروا يا أخي وعيب الفضايح دي( وهو أنا بقول كلام سكس, العيب بجد لسه متكلمتش فيه) وناس تانية تقول ايه ده؟  ده أنت بيئة قوي , والله يا جماعة أنا مش بيئة ولا حاجة, جايز كنت بيئة زمان منكرش, بس الوقتي والله فيه ناس بتحطني في فئة الناس الهاي أو من يطلق عليهم الآن بمصطلح الكلاس, ودي حاجة جامدة جدا, يعني انا تخلصت من كل حاجة ولأني انسان متصالح مع نفسي ومع الاخرين لأبعد الحدود  فبحب اشرك الناس دايما في ذكرياتي الجميلة وفيه هنا صورة بتوضح الكلام ده اتخدت يوم ماتش مصر والجزائر شوفوا قد ايه التسامح عادي جدا قاعد اتفرج وراسم علم مصر على قورتي بالرغم من اللي عملته مصر فيا, مسامح والله يا مصر, مش انتي أمي  
كان لازم بس اوضح الأمور دي قبل ما أعاود الكتابة عشان كل انسان يعرف حجمه الطبيعي, ما علينا الواحد لو فضل يرد على كل الانتقادات اللي بتتوجهله مش هنشتغل ولا هنعمل حاجة حقا هي دي ضريبة الشهر

                                 -----------------------------------------
                                                                        شكلك بتاخد فيزا 2       
 
اطمنت على الفيزا في المحفظة وقلت اروح للناس اللي بتقدر كارت الفيزا, اخذت في الحسبان وانا رايح صوت الرسالة اللي بتوصلني لما اسحب فلوس, ببقى نفسي الكومبيوتر بتاع البنك يغلط وميحسبش السحب وساعات كتير اسمع صوت رسالة اتمنى تكون من البنك اي ايداع كدة ولا حاجة يا سلام لو حد ابن حلال يبعت كدة مبلغ محترم على حسابي بالغلط, والله لأسحبه في ثانية ولا من شاف ولا من دري
,   دخلت مول كبير وشفت الفرق بين الناس اللي فيه والناس اللي اعرفهم, لدرجة حسيت أني ماشي بلبوص مع أني انضف واحد في الناس اللي أعرفهم, لحظتها قررت اعادة التفكير جديا في موضوع نضافتي الشخصية( داخليا وخارجيا) وقلت ابدأ بالداخلي, حسبت الحسبة في دماغي وشعرت بغصة في حلقي بلعتها واتخذت القرار الحاسم,  سألت موظف بيشتغل في المول الكبيرعن السوبر ماركت, رد بدون اهتمام فصممت على قراري,  دخلت على السوبر ماركت ودوغري على قسم النظافة
أشكال والوان وأنواع واحجام عمري ما سمعت عنها, اتاري انا عايش بقالي كتير مش واخد بالي من حاجات موجودة بينا, زاد تصميمي على قراري مرت بيا لحظة شجن افتكرت فيها قضية الحمى ابتسمت ابتسامة ليس فيها أي نوع من أنواع السخرية أو الحقد, كانت مسألة الحمى بالنسبة لي مسألة ليست ذات أهمية يعني اللي كان يقابلني في سكتي استحمى بيه صابونة المواعين كنت بستعين بيها كتير وياسلام بقى لما تبقى سمرا تحس أنها طرية كدة وتذوب بين يديك, حبيت صابون المواعين لحد السخرية من اللي بيستحموا بالصابون ابو ريحة , وكنت بقول اكيد عايزين يخبوا ريحتهم الاصلية 
كيس رابسو او صافو (عشان كنت بحب اعلانه) بينفعوا بعد ما يكون فيه مشكلة كبيرة في الحمام تمنعنا من دخوله, كنا ساكنين في الدور الارضي وكنت بضايق قوي من البلدية اللي بتسفلت الشارع كل شوية, كنت لما اشوفهم جايين يسفلتوا اقول لأبويا(احنا هنوطى يابا) فاثر انسداد المجاري في الشارع بيبان علطول عندنا, فكنت باخدها من قاصرها ومبخشش الحمام,
في قسم النضافة لقيت واحدة واقفة نضيفة جدا, ماهو لازم تبقى عنوان للمكان اللي واقفة فيه, اكيد بتسرق م العلب وتحط على وشها, ياااااااه علي شفته, ايشي صابون وايشي كريمات ومزيل عرق بيحطوه تحت الباط  وساعات في اماكن تانية, وبرفانات, يعني ريحة بالافرنجي, بت تانية كانت واقفة في ركن بخت عليا بخة افتكرت انها اختصتني بالبخ فاعتذرت بلطف لعدم تلبية دعوتها, بس طلعت بتبخ على كل الناس يلا اهو الازازة هتفضى وتقعدي تعيطي, وأول مرة أعرف ان فيه كريمات للجلخ, لأن الجلخ طول عمره بيطلع بالحجر
اللي بنجيبه من على شريط القطر ومرة سألت أبويا(حدث بالفعل) هي السكة الحديد حاطة الاحجار دي ليه قاللي عشان تمسك التربة اللي ماشي عليها القطر, طب مش حرام ناخده وملايين غيرنا نشيل بيه الجلخ ونسيب التربة تهتز تحت عجلات القطار المسرعة
 واستغربت لما لقيت ان انبوبة مرهم كدة بتفتح لون البشرة يعني
ممكن استغنى عن الكلور اللي بغسل بيه وشي وبتمضض بيه
عرفت هناك أن موضوع النضافة ده كبير وبحاره غويطة, تهت وضعت وقلت ابدأ بايه ولا ايه, انسحبت وتراجعت عن فكرتي تماما خصوصا لما شفت صابونة هناك اسمها لوكس تمنها يجي بخمسة جنيه, اصدرت صوت اعتراضي من حلقي, فقالولي دي منى زكي بتستحمى بيه, كرهتها وشتمت حلمي
 وحلفت افضل زي ما نا مبصش لحد

6 التعليقات:

shimaa elkholy يقول...

انت عارف انها حصلتلى فعلا وحطوا فلوس مش بتاعتي على الفيزا بتاعتي ؟

اه والله

كانوا حاجه بسيطه يعنى الفين وشويه كده

انا الفيزا فاضيه وانا عارفه انا كنت عاملاها باستعملها وانا بره

لما جيت مصر بقى والمنصوره تحديد انت عارف بقى هاجيب بها ايه حضرتك هنا

المهم لقيت جايلى جواب من البنك بيقول ان رصيد الفيزا كذا

لما جه جوزي انت حطيت فلوس فى حساب الفيزا
قالي نو
روحت بقى البنك بنفسي اشوف ايه الموضوع
ولقيتها غلطه قلتلهم طب ابقوا اغلطوا حا جه كبيره شويه جايز الواحد يفكر يبيع ضميره
ههههههههههههههههه

المهم انا باقول انك تبيع ام الفيزا بتاعتك دي اصل كده عاملانا قلق
هههههههههههههه

انا عن نفسي شايفه ان فى ابعاد فلسفيه شويه فى البوست
مش عارفه ده حقيقى ولا انا باشتغل نفسي

عجبنى جدا جدا التعبير بتاع احنا هانوطي ؟؟
عشان هو ده الحال غالبا ناس بتعلى على حساب دفن ناس تانيه حتى مش نزولهم بس


عجبنى كمان المشهد بتاع انه لقى نفسه قليل بعد ما كان حاسس نفسه اعلى واحد فى الى يعرفهم

وده في رايي تاثير المجتمع والبيئه المحيطه على الشخص فعلا انه بيقدر حجمه بالنسبه لللمحيطين به وبيحاول يحدد مكانه منهم
وده الى بيديه الثقه او الاعتزاز او بيديه العكس



وبعدين انت عامل دوشه ليه ما ترجع للكتابه وانت ساكت
هههههههههههههههه

مي يقول...

اهو عالصبح كده نرش ماية عشان الحبايب

ههههههههههه عجبتنى الصورة طحن مع انى مستغربة ده الراجل جزائرى ياعم انت عميل ياطارق وتعالى هنا انت كنت بتتفرج على ايه ساعتها؟(وش خبيث وبيضحك) متقولش الماتش مش انت اللى هتكون متابع بس (؛

بصراحة فكرة الاستحمام فى حد ذاتها حسستنى انها عملية استشهاد بس الحمد لله عبرنا حلو موقف الصابونة بتاعة الغسيل ههههههههههه
ماشاء الله بحب فى كلامك متمسك بالتقاليد والتراث ومن اهمها الجلخ مصطلح رائع.
الجلخ ده حماية للبشرة يابنى هههههههههه
والمصريين بيشتهروا بيه زى الاهرامات كده
حلوة مواقفك وبالذات فى قسم البرفانات انا لو منك اروح كل يوم يتبخ عليا شوية
اهى حاجة ببلاش كده

تسام ايدك

تحياتى

هتشوفوا يقول...

تست

هتشوفوا يقول...

ندى الياسمين

اولا فخور جدا بتعليقك, شكرا على وقتك اللي قريتي فيه البوست وكمان كتبتي فيه التعليق,

الفين جنيه مبلغ قليل, انا ابيع ضميري بعشرين جنيه

مظبوط كلامك عن الابعاد الفلسفية مع اني والله مدرستش فلسفة خالص اصل كنت علمي في معهد ازهري, اكيد انا فلسفي بالسليقة

طب والله انا كنت عايز اكتب بوست عن الموضوع ده وفعلا كنت كاتب الفكرة في ورقة بس لسه منضجش, الموضوع بقى اللي هو ان الكتاب بتكتب وانتوا بتفسروا مع انهم ميقصدوش حاجة من اللي انتو فهمتوه او على الاقل هاتكلم عن نفسي انا بكتب وبعدين الاقي الفكرة حلوة او حتى لعب بالالفاظ من غير فكرة خالص
يعني جملة احنا هانوطى يابا, والله ما كنت اقصد منها حاجة وبلاش اقول فكرتها جاتني ازاي

فرحان جدا والله انك بتحللي الجمل اللي كتبتها بكلامك الجميل

شكرا ونورتيني

هتشوفوا يقول...

مي

مش عارفة ان رش المية عداوة

الصورة دي متفبركة والنعمة والله الراجل ما هو جزائري ولا نيلة, هو كل اللي اعرفه انه مش مصري, الحكاية أن التليفزيون المصري بعت كاميرا تصور فرحة المصريين في الكويت في ماتش الاعادة وبالمرة يقولك ادي تلاحم الشعبين المصري والجزائري, كنا قاعدين نتفرج في منطقة اسمها حولي فيها يجي 20 قهوة 99,9 من الناس مصريين ولقينا الاخ جه يقعد وسطنا عشان يتفرج على الماتش وجايب الوان كمان هو وكام عيل مصري صغيرين وبيرسموا الاعلام على الوشوش, انا قلت ارسم مادام ببلاش وعشان كمان نحتفل بعد الماتش وكان معايا زمارة صوتها مزعج جدا باينة في الصورة عشان تتأكدي اني كنت بتفرج على الماتش مش حاجة تانية

وبعدين جلخ ايه اللي جايه تقولي عليه انتي عارفة قبله معنى الجلخ ايه

شكرا ونورتيني

غير معرف يقول...

مدونتك جميله جدا انا سعيدة بزيارتهامع ارق الامنيات بالتوفيق

FEEDJIT Live Traffic Map

FEEDJIT Live Traffic Feed