الجمعة، ديسمبر 18، 2009

نصر حامد أبو زيد

كان لي تعليق على منع د. نصر حامد أبو زيد من دخول الكويت , لأني عايش حاليا في الكويت وعارف اللي وجه لنصر الدعوة اسمه أحمد البغدادي الأخ ده بقرأ له كل اللي بيكتبه, شغل مش غاوي  أنا أقرأ مقالات كتاب كوايتة يعني غصب عني, وعمري ما اقتنعت بكلمة من اللي بيكتبه هو وكتاب مشهورين هنا زي فؤاد الهاشم ونبيل الفضل وعبدالله الهدلق  وغيرهم والله بيكتبوا كلام أوسخ من كلام الصهاينة, شفتوا عندنا روزاليوسف في مصر دول أوسخ منهم بكتير ومقالاتهم بتنشر على موقع الخارجية الإسرائيلية, والبغدادي قال قبل كدة اللي هيتكلم في موضوع الخارجية الإسرائيلية مالوش عندي غير اشارة من صباع ايدي الأوسط, وش كدة

ده رأيي في الكتاب دول, لأنهم بيحاربوا كل ما له علاقة بالاسلام والمقاومة, وفخورين بكل ما هو أمريكي واسرائيلي, فؤاد الهاشم فخور أن له مصادر كتير في المخابرات الأمريكية

طبعا أنا أعرف د نصر أبوزيد بس ماقرتش له أي حاجة سمعت عن كتبه بس, وزي ما منع أولاد حارتنا لنجيب محفوظ خلاني ألف عليها في سور الازبكية واشتريها, وزي ما مظاهرات جامعة الازهر اللي اشتركت فيها ضد نشر كتاب وليمة لأعشاب البحر في مكتبة الأسرة خلتني أقراه 
 فأعودكم أن الف برده على كتب د. نصر لحد ما أقراها,

 وده رأيي في منع أي فكر حتى لو مخالف لرأيي

4 التعليقات:

خواطر شابة يقول...

مبروك النيولوك الجديد جميل أعطى رونق مختلف للمدونة
سنة سعيدة اتمناها لك ان شاء الله تحقق فيها كل ما تحب
انا ايضا ضد منع الفكر انا مع الحرية ومقارعة الحجة بالحجة
تحياتي لك

هتشوفوا يقول...

الله يبارك فيكي وكل سنة وانتي طيبة

والله نشكر الأخت (مي) هي اللي يرجع لها فضل الشكل الجديد

بصراحة انا كنت لسه بقول أني مابحبش الأسلوب المباشر ده بس أعمل ايه

تحياتي

مي يقول...

اولا ولا فضل ولا حاجة
ثانيا بخصوص البوست
ده يعتبر حجر على الافكار و جعل العقول عقيمة واكيد مخطط خارجى بس احنا كدولة بنساعد على ده
يعنى ايه امنع حد انه يتعرف على فكر او معرفة
اولاد حارتنا اتمنعت وده كان فى اساءة كبيرة لنجيب محفوظ محدش من حقه يمنع انه يقول رايه احنا مش اطفال احنا عقول ناضجة وعلى فكرة الممنوع مرغوب طب ما الرواية اتنشرت بالخارج اتسربت لمصر لغاية ما افرجوا عنها
وعندك برضه فيلم المسيح وهكذا.
محدش يقدر يمنع فكر وهينتشر غصب عن اى حد

جميل البوست ومباشر او مش مباشر دى راى ونقاش ودايما الحديث بيكون له اغوار بعيده
تحياتى

هتشوفوا يقول...

مي

متفق معك في كل ما قلتيه
ليه مانديش فرصة للعقل البشري انه يراجع نفسه لو كان غلطان, ليه نحجر عليه

وعلى فكرة دي احسن حاجة لنشر الفكر انك تمنعه

اصل المشرحة مش ناقصة شهدا

تحياتي

FEEDJIT Live Traffic Map

FEEDJIT Live Traffic Feed